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十(십) 四年(사년) 後(후)에 ㅎ내가 바나바와 함께 디도를 데리고 다시 예루살렘에 올라갔노니
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행15:2(?)
Fourteen years later I went up again to Jerusalem, this time with Barnabas. I took Titus along also.
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啓示(계시)를 因(인)하여 올라가 ㅏ내가 異邦(이방) 가운데서 傳播(전파)하는 福音(복음)을 저희에게 提出(제출)하되 ㅑ有名(유명)한 者(자)들에게 私私(사사)로이 한 것은 내가 달음질하는 것이나 ㅓ달음질한 것이 ㅕ헛되지 않게 하려 함이라
I went in response to a revelation and set before them the gospel that I preach among the Gentiles. But I did this privately to those who seemed to be leaders, for fear that I was running or had run my race in vain.
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그러나 나와 함께 있는 헬라人(인) 디도라도 ㅗ抑止(억지)로 割禮(할례)를 받게 아니하였으니
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행16:3
Yet not even Titus, who was with me, was compelled to be circumcised, even though he was a Greek.
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ㅛ이는 가만히 들어온 거짓 兄弟(형제) 까닭이라 저희가 ㅜ가만히 들어온 것은 그리스도 예수 안에서 우리의 가진 ㅠ自由(자유)를 엿보고 으우리를 종으로 삼고자 함이로되
This matter arose because some false brothers had infiltrated our ranks to spy on the freedom we have in Christ Jesus and to make us slaves.
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우리가 一時(일시)라도 服從(복종)치 아니하였으니 이는 이福音(복음)의 眞理(진리)로 너희 가운데 恒常(항상) 있게 하려 함이라
We did not give in to them for a moment, so that the truth of the gospel might remain with you.
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ㅐ有名(유명)하다는 이들 中(중)에 本來(본래) 어떤 이들이든지 내게 相關(상관)이 없으며 ㄱ하나님은 사람의 外貌(외모)를 取(취)하지 아니하시나니 저 有名(유명)한 이들은 ㄴ내게 더하여 준 것이 없고
As for those who seemed to be important--whatever they were makes no difference to me; God does not judge by external appearance--those men added nothing to my message.
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도리어 내가 ㄷ無割禮者(무할례자)에게 福音(복음) 傳(전)함을 ㄹ맡기를 베드로가 割禮者(할례자)에게 맡음과 같이 한 것을 보고
On the contrary, they saw that I had been entrusted with the task of preaching the gospel to the Gentiles, just as Peter had been to the Jews.
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베드로에게 役事(역사)하사 그를 割禮者(할례자)의 使徒(사도)로 삼으신 이가 또한 내게 役事(역사)하사 나를 異邦人(이방인)에게 使徒(사도)로 삼으셨느니라
For God, who was at work in the ministry of Peter as an apostle to the Jews, was also at work in my ministry as an apostle to the Gentiles.
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ㅁ또 내게 주신 恩惠(은혜)를 알므로 ㅂ기둥같이 여기는 야고보와 게바와 요한도 ㅅ나와 바나바에게 交際(교제)의 握手(악수)를 하였으니 이는 우리는 異邦人(이방인)에게로, 저희는 割禮者(할례자)에게로 가게 하려 함이라
James, Peter and John, those reputed to be pillars, gave me and Barnabas the right hand of fellowship when they recognized the grace given to me. They agreed that we should go to the Gentiles, and they to the Jews.
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다만 우리에게 가난한 者(자)들 생각하는 것을 付託(부탁)하였으니 ㅇ이것을 나도 本來(본래) 힘써 行(행)하노라
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행24:17
All they asked was that we should continue to remember the poor, the very thing I was eager to do.
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● ㅈ게바가 안디옥에 이르렀을 때에 責望(책망)할 일이 있기로 내가 저를 ㅊ面責(면책)하였노라
When Peter came to Antioch, I opposed him to his face, because he was clearly in the wrong.
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야고보에게서 온 어떤 이들이 이르기 前(전)에 ㅋ게바가 異邦人(이방인)과 함께 먹다가 저희가 오매 그가 ㅌ割禮者(할례자)들을 두려워하여 떠나 물러가매
Before certain men came from James, he used to eat with the Gentiles. But when they arrived, he began to draw back and separate himself from the Gentiles because he was afraid of those who belonged to the circumcision group.
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남은 유대人(인)들도 저와 같이 外飾(외식)하므로 바나바도 저희의 外飾(외식)에 誘惑(유혹)되었느니라
The other Jews joined him in his hypocrisy, so that by their hypocrisy even Barnabas was led astray.
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그러므로 나는 저희가 ㅍ福音(복음)의 眞理(진리)를 따라 ㅎ바로 行(행)하지 아니함을 보고 ㅏ모든 者(자) 앞에서 게바에게 이르되 네가 유대人(인)으로서 ㅑ異邦(이방)을 좇고 유대人(인)답게 살지 아니하면서 어찌하여 抑止(억지)로 異邦人(이방인)을 유대人(인) 답게 살게 하려느냐 하였노라
When I saw that they were not acting in line with the truth of the gospel, I said to Peter in front of them all, "You are a Jew, yet you live like a Gentile and not like a Jew. How is it, then, that you force Gentiles to follow Jewish customs?
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우리는 本來(본래) 유대人(인)이요 ㅓ異邦(이방) 罪人(죄인)이 아니로되
We who are Jews by birth and not 'Gentile sinners'
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ㅕ사람이 義(의)롭게 되는 것은 律法(율법)의 行爲(행위)에서 난 것이 아니요 ㅗ오직 예수 그리스도를 믿음으로 말미암는 줄 아는 故(고)로 우리도 그리스도 예수를 믿나니 이는 우리가 律法(율법)의 行爲(행위)에서 아니고 그리스도를 믿음으로서 義(의)롭다 함을 얻으려 함이라 ㅛ律法(율법)의 行爲(행위)로서는 義(의)롭다 함을 얻을 肉體(육체)가 없느니라
know that a man is not justified by observing the law, but by faith in Jesus Christ. So we, too, have put our faith in Christ Jesus that we may be justified by faith in Christ and not by observing the law, because by observing the law no one will be justified.
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萬一(만일) 우리가 그리스도 안에서 義(의)롭게 되려 하다가 ㅜ罪人(죄인)으로 나타나면 그리스도께서 罪(죄)를 짓게 하는 者(자)냐 決(결)코 그럴 수 없느니라
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갈2:15
If, while we seek to be justified in Christ, it becomes evident that we ourselves are sinners, does that mean that Christ promotes sin? Absolutely not!
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萬一(만일) 내가 헐었던 것을 다시 세우면 내가 나를 犯法(범법)한 者(자)로 만드는 것이라
If I rebuild what I destroyed, I prove that I am a lawbreaker.
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내가 律法(율법)으로 말미암아 ㅠ律法(율법)을 向(향)하여 죽었나니 이는 으하나님을 向(향)하여 살려 함이니라
For through the law I died to the law so that I might live for God.
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내가 이그리스도와 함께 十字架(십자가)에 못 박혔나니 그런즉 이제는 내가 산 것이 아니요 오직 ㅐ내 안에 그리스도께서 사신 것이라 이제 내가 肉體(육체) 가운데 사는 것은 ㄱ나를 사랑하사 ㄴ나를 爲(위)하여 자기 몸을 버리신 하나님의 아들을 믿는 믿음 안에서 사는 것이라
I have been crucified with Christ and I no longer live, but Christ lives in me. The life I live in the body, I live by faith in the Son of God, who loved me and gave himself for me.
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내가 하나님의 恩惠(은혜)를 廢(폐)하지 아니하노니 ㄷ萬一(만일) 義(의)롭게 되는 것이 律法(율법)으로 말미암으면 ㄹ그리스도께서 헛되이 죽으셨느니라
I do not set aside the grace of God, for if righteousness could be gained through the law, Christ died for nothing!"
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